Gå til hovedindhold

Infrastrukturen i tal

På denne side kan du læse om Infrastrukturen i tal, der er et PowerBI baseret dataværktøj, som KOMBIT stiller til rådighed for kommunerne. I Infrastrukturen i tal finder kommunerne data om aktuel og potential anvendelse af den fælleskommunale infrastruktur.

Infrastrukturen i tal gør det muligt for kommunerne at arbejde målrettet med at drifte, forvalte, udbrede og realisere merværdi af den fælleskommunale infrastruktur baseret på data og indsigter i aktuel og potentiel anvendelse af infrastrukturen. Kommunerne kan tilgå hinandens nøgletal og dermed også sammenligne sig på tværs.  

Infrastrukturen i tal er målrettet de personer i kommunerne, der arbejder med den fælleskommunale infrastruktur fx:  

  • It-/digitaliseringschef 

  • Infrastrukturansvarlig  

  • Digitaliserings-/udviklingskonsulenter  

  • Personer, der har ansvar for og arbejder med it-indkøb 

Herudover er FKI Forbrug relevant for personer, der arbejder med kommunens drift og forvaltning.   

Ambitionen er at samle relevante data ét sted. I kraft af at værktøjet er PowerBI-baseret får kommunerne en høj grad af fleksibilitet i, hvordan data tilgås, filtreres og vises. Kommunen kan let aggregere data på overordnede niveau og stille skarpt på en detalje fx et specifikt fagområde, it-system eller en specifik integration. KOMBIT tilstræber, at brugergrænsefladen på tværs af forskellige perspektiver er genkendelig.  

Klik her for at tilgå Infrastrukturen i tal.

Infrastrukturen i tal forbedres løbende

KOMBIT optimerer løbende data, datakvaliteten, visualiseringer, overblik og tilføjer nyt indhold og nye perspektiver. Det sker i tæt samarbejde med kommunerne og i takt med, at kommunerne gør erfaringer med brugen af data og perspektiverne i Infrastrukturen i tal. Ændringer releases typisk i forbindelse med opdateringen af data, der sker hver måned indenfor de første fire arbejdsdage efter månedsstart.  

Status-/Q&A-møder 

KOMBIT holder månedlige status-/Q&A-møder, hvor vi gør status, gennemgår ændringer, svarer på spørgsmål og får feedback fra kommunerne. Møderne er typisk lagt i forlængelse af opdateringen af data i Infrastrukturen i Tal i staten af måneden. Tilmelding til møderne sker via Digitaliseringskatalogets kalender.  

Adgang til Infrastrukturen i tal 

KOMBIT giver kommunerne adgang til Infrastrukturen i tal. Hvis du ønsker adgang til Infrastrukturen i tal, så skriv til infrastruktur@kombit.dk og oplys navn, efternavn, mail og telefon. Når du er oprettet som bruger modtager du en mail med link til Infrastrukturen i tal. Foruden den adgang KOMBIT giver, skal din kommune tildele dig et 'Free PowerBI'-licens.

Integrationspakker i Infrastrukturen i tal

Infrastrukturen i tal gør brug af de særlige I-krav, som du måske kender fra SKI 02.19. I forlængelse den nye version af rammeaftalen fra 2023 har vi tidligere beskrevet det følgende: "En central ændring ved den nye rammeaftale er, at der bliver sat krav til integrationspakker (I-krav) i stedet for enkeltstående integrationer". De nye integrationspakker (I-1 til I-15) er udarbejdet med fokus på værdiskabelsen i kommunens system. Integrationspakkerne består af forretningsbærende integrationer og forudsætningsintegrationer, der er nødvendige for at understøtte den optimale integration for hver usecase på ydelsesområdet.

Yderligere er der formuleret integrationskriterier for hver integrationspakke (I-krav). Integrationskriterierne fungerer som en tjekliste for, hvad der kan forventes ift. leverandørens integrationsarbejde. Kommunerne kan med fordel kigge ned i integrationskriterierne, når de har dialog med leverandørerne på den nye SKI 02.19. 

I forlængelse af hver usecase er der konkretiseret hvilke I-krav, der er henholdsvis obligatoriske og supplerende (du finder listen nederst på siden i det interaktive element, du kan forstørre):  

  • De obligatoriske integrationer skal være inkluderet i servicen fra tidspunkt for idriftsættelsen af aftalen.
  • De supplerende integrationer kan tilbydes fra tidspunkt for idriftsættelsen af rammeaftalen, eller tilføjes som opdatering af sortiment i aftalens løbetid.

 

Oversigt over de forudsætningsbærende integrationer under af hver integrationspakkerne

SF0810 - sygehusophold

Udstiller adviser om borgeres sygehusophold fra de regionale sygehuse til kommunale fagløsninger. Disse adviser er vigtige i den kommunale sagsbehandling, fx fordi en indlæggelse eller en udskrivning kan have betydning for stop eller start af kommunale ydelser.

SF0830 – Sygesikringsudtræk

Henter oplysninger om en borgers sygesikring og læge. Oplysningerne hentes fra kommunernes og regionernes system for praksissektoren.

SF1320_A - CPR - Hændelser

Tilvejebringer og videresender relevante personhændelser på CPRområdet for kommunale fagsystemer.

SF1520 - CPR replika opslag

Giver kommunernes fagsystemer mulighed for at fremsøge de personoplysninger, der er nødvendige for den kommunale sagsbehandling og forvaltningsvirksomhed.

SF1525 - Persondata Samling Hent

Giver kommunernes fagsystemer adgang til opslag af detaljerede personoplysninger, herunder historik, på en enkeltperson ud fra et CPR-nummer.

SF1411_A - Hent Tillægsprocent

Formålet med integrationen er at hente informationer om pensionisters pensionssag hos UDK.

SF1411_B - Hent helbredsprocent

Integrationen henter oplysninger om pensionisters kommunale helbredssag. Oplysningerne hentes i det kommunale pensionssystem.

SF1411_D - Besked om tillægsprocent

Integrationen giver mulighed for at abonnere på ændringer i pensionisters pensionssag hos UDK.

SF 1470 - Sags- og Dokumentindekset

Samler metadata om sager og dokumenter fra en lang række fagsystemer. Metadata udstilles via services til brug for andre systemer, der skal give borgere og medarbejdere i kommunen et overblik over sager og dokumenter om en borger eller en virksomhed.

SF 1490 - Fælleskommunalt Ydelsesindeks

Har til formål at opsamle metadata om bevilgede ydelser og økonomiske effektueringer fra en lang række fagsystemer. Disse udstilles via services til brug for andre fagsystemer, der skal give borgere og medarbejdere i kommunen et overblik over igangværende ydelser til en borger eller en virksomhed.

SF 1500 - Fælleskommunalt Organisationssystem

Er et system til håndtering af kommunens organisationsdata. Systemet udstiller korrekte og relevante informationer om medarbejdere og organisationer til fagsystemer, som derfor ikke selv behøver at vedligeholde disse data.

SF1510 - Klassifikation

Med integrationen kan anvendere hente opdaterede fælleskommunale klassifikationssystemer, fx KLE og kontoplanen. Integrationen leverer også klassifikationsbegrebernes UUID'er, som skal anvendes ifm. dataudveksling i den fælleskommunale infrastruktur. Anvendere kan også ind- og udlæse kommunens egne klassifikationssystemer og eventuelle egne udvidelser af fælleskommunale klassifikationssystemer.

SF1511 - Sikkerhed – Hent token fra Context Handler

Giver et brugervendt fagsystem mulighed for, at en slutbruger på én gang kan logge ind i alle fagsystemer, som er tilsluttet Context Handler. Herigennem sikrer integrationen, at brugeren har præcis de rettigheder til data og funktionalitet, som han eller hun er blevet tildelt i de respektive systemer. Integrationen er henvendt kommunale, brugervendte fagsystemer, dvs. systemer med en grænseflade for slutbrugere, som vil anvende single-sign-on (SSO). Integrationen indgår således i kommunens opsætning og implementering af den fælleskommunale sikkerhedsmodel for adgangsstyring for brugere.

SF1590_A - Afsend økonomipostering

Giver kommunale fagløsninger mulighed for at levere finansposteringer til kommunens bogføringssystem. En typisk anvendelse er, at fagløsningen har udstedt en ordre på at få foretaget en udbetaling via NemKonto, hvorefter fagløsningen sender finansposteringerne – dvs. bogføringsgrundlaget – for udbetalingen til bogføringssystemet.

SF1590_B_01 - Afsend DebitorRegistrering
SF1590_B_02 - Afsend DebitorForespørgsel
SF1590_B_03 - Afsend DebitorIndbetaling

Giver kommunale fagløsninger mulighed for at overdrage fordringer (mellemværende mellem borger og kommune) til det af kommunen valgte debitorsystem. Desuden kan debitorsystemet informere fagløsningen tilbage om indbetalinger og afskrivninger af de pågældende fordringer, samt advisere om statusskifte på debitorkonti i debitorsystemet. I forbindelse med at Gældstyrelsen tager PSRM (inddrivelsesløsning som erstatter EFI) i brug er integrationen tilpasset nye krav fra Gældstyrelsen. Det vil sige, at integrationen desuden sikrer, at debitorsystemet kan videresende fordringer fra kommunens debitorsystem til Gældstyrelsen til inddrivelse.

SF1590_D - Afsend Faktura til Godkendelse

Giver et fakturahåndteringssystem mulighed for at sende fakturaer til et kommunalt fagsystem til decentral kontrol og håndtering. Et fagsystems behandling af fakturainformation kendes også under termen fakturaudlån.

SF1590_E - Afsend Betalingsanmodning til NemKonto

Giver kommunale fagløsninger mulighed for at foretage udbetalinger via NemKonto. NemKonto understøtter komplette og ukomplette betalinger, som resulterer i en pengeoverførsel mellem betalers bankkonto og modtagers bankkonto.

SF1690 - Jobcenter - Kontanthjælp Modtag jobcentersag
SF1780 - Jobcenter - Kontanthjælp Send bevilling til jobcentersag
SF2090 - Jobcenter SDP - Hændelser vedr. sygedagpengefravær til Jobcenter
SF2093 - Jobcenter SDP - Afsend anmodning om forlængelse til jobcenter
SF2095 - Jobcenter SDP - Afsend status på jobcentersag
SF2096 - Jobcenter SDP - Opslag på sag og sagsresume

Understøtter kommunens arbejdsgange og synkronisering af information mellem jobcenter-løsningerne til Kommunernes Ydelsessystem (KY) og Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD).

SF1601 - Afsend post

Integrationen gør det muligt for kommunale fagløsninger at afsende breve til borgere, virksomheder og myndigheder, enten via Digitaliseringsstyrelsens nye Digitale Post-løsning eller som fysisk brev via kommunens fjernprintløsning.

SF1606 - Modtag post

Formålet med integrationen er at et fagsystem kan modtage en meddelelse fra Digital Post. En meddelelse kan enten være et nyt brev, et videresendt brev eller et svar på et brev, der tidligere er fremsendt af en myndighed. En meddelelse kan sendes mellem borger, virksomheder og en myndighed på den ene side og en myndighed på den anden side.

SF2900 - Fordelingskomponenten

Fordelingskomponenten sikrer juridisk overdragelse af data mellem systemer inden for en myndighed eller mellem myndigheder med accept af modtager. Overdragelsen skal have et forretningsmæssigt formål. En myndighed defineres her som de myndigheder, der har adgang til at anvende Serviceplatformen.

 

 

 

Perspektiver i Infrastrukturen i tal

FKI Potentiale omfatter nøgletal for it-systemers tilslutning, kommunernes ibrugtagning og samlet målopfyldelse for udbredelsen af den fælleskommunale infrastruktur. I FKI Potentiale kan kommunerne se hvilke integrationspakker og integrationer i den fælleskommunale infrastruktur, der er relevant for det enkelte specifikke it-system. Målbilledet for it-systemets tilslutning til den fælleskommunale infrastruktur er altså eksplicit og en forudsætning for at udregne nøgletal for tilslutning, ibrugtagning og målopfyldelse. Nøgletallene opdateres en gang om måneden.  

System Tilslutning er fagsystems tekniske idriftsættelse af integrationer fra den fælleskommunale infrastruktur. Tilslutningsgraden er en procentsats, der beskriver i hvilken grad et fagsystem har idriftsat integrationer i den fælleskommunale infrastruktur, som er relevante for det pågældende fagsystem. ​ 

Kommunens Ibrugtagning er en kommunes anvendelse af et fagsystems tilsluttede integrationer. Ibrugtagningsgraden er en procentsats, der beskriver i hvilken grad et fagsystems tilsluttede integrationer fra den fælleskommunale infrastruktur, som er ibrugtaget af de kommuner, som anvender fagsystemet. ​ 

Målopfyldelse er kombinationen af fagsystemernes tekniske idriftsættelse af integrationer i den fælleskommunale infrastruktur, sammenholdt med kommunens ibrugtagning af disse integrationer. ​

Du kan se introduktionswebinaret her. Bemærk at du skal være medlem af Microsoft Teams-gruppen "Fælleskommunal Infrastruktur-Kommunesamarbejde" for at se optagelsen, og at denne kanal kun er tilgængelig for kommuner.

FKI Forbrug omfatter kommunernes kaldsforbrug på tværs af alle integrationerne i den fælleskommunale infrastruktur. I FKI Forbrug kan kommunerne se, hvor meget de kommunale it-systemer hver især anvender integrationerne i den fælleskommunale infrastruktur. Det gør det muligt at monitorere og kontrollere, hvordan den fælleskommunale infrastruktur anvendes på tværs af de kommunale IT-systemporteføljer. I FKI Forbrug kan kaldsforbruget anskues fra tre typer af værdier hhv.:

Kald  er den konkrete mængde kald, som det enkelte dataelement (kommune, leverandør, system mv.) i fokus har lavet i den fælleskommunale infrastruktur.   

Kald pr. borger er mængden af kald i den fælleskommunale infrastruktur fordelt på mængden af borgere, som kan kobles til det enkelte dataelement (kommune, leverandør, system mv.). Denne værdi giver mulighed for at sammenligne kaldsforbruget på tværs af f.eks. store og små kommuner, da antallet borgere er med til at udligne størrelsesforholdet mellem de to dataelementer.  

Kald % af total  er den procentvise andel af kald, som det enkelte dataelement (kommune, leverandør, system mv.) har lavet i den fælleskommunale infrastruktur, i forhold til de andre dataelementer i den enkelte visning.  

Du kan se introduktionswebinaret her. Bemærk at du skal være medlem af Microsoft Teams-gruppen "Fælleskommunal Infrastruktur-Kommunesamarbejde" for at se optagelsen, og at denne kanal kun er tilgængelig for kommuner.

Serviceaftalen er relevant fra et dataperspektiv, da den åbner for anvendelsen af en integration, hvilket sker ved, at en kommune godkender et system anvendelse af en integration. I FKI Serviceaftale får kommunerne adgang til at se, hvilken status de forskellige serviceaftaler koblet til kommunen har, samt at se hvor mange kald, der er på de serviceaftaler, som er blevet godkendt. For at redigere i den enkelte serviceaftales status er der indsat links direkte i FKI Serviceaftale, som linker til Fælleskommunalt Administrationsmodul.

Hvis du ønsker at se en introduktionsvideo til FKI Serviceaftale, så finder du den på det kommunevendte Teams-samarbejdsrum. Klik her.

Definition af en serviceaftale

En aftale hvor en myndighed autoriserer en leverandør af et anvendersystem til at kommunikere med en eller flere services.

Beskrivelse af en serviceaftale

En serviceaftale er en angivelse af, hvilket anvendersystem der er tale om, samt hvilke services det pågældende anvendersystem skal have adgang til.

Serviceplatformen udstiller primært personoplysninger, og adgang til disse kræver godkendelse fra en dataansvarlig (kommune). 

Serviceaftalen fungerer derfor samtidig som en accept fra den enkelte kommune om, at det pågældende anvendersystem er berettiget til at hente data fra de nævnte services.

På sigt vil KOMBIT publicerer flere perspektiver i Infrastrukturen i tal: 

  • FKI Værdi 

KOMBITs ambition er, at alle kommunale it-systemer, hvor tilslutning til den fælleskommunale infrastruktur er relevant, bliver en del af FKI Potentiale. Desto større en andel af kommunens it-portefølje, der kan genfindes i FKI Potentiale, desto bedre et værktøj bliver FKI Potentiale for kommunerne.  

Sådan tilføjes it-systemer til FKI Potentiale
For at tilføje et it-system i FKI Potentiale skal målbilledet for it-systemets tilslutning til den fælleskommunale infrastruktur kortlægges.

Da KOMBIT bruger rammeværket fra SKI 02.19 sker det ved, at den kommune der anmoder om, at et it-system tilføjes, udvælger de use cases/arbejdsgange, som it-systemet understøtter. Valget af use cases bestemmer hvilke integrationer i den fælleskommunale infrastruktur, der er relevante for it-systemet, og definerer herved it-systemets målbillede. Findes der allerede et tilsvarende it-system i FKI Potentiale, arver it-systemet målbilledet fra det tilsvarende it-system.  

KOMBIT afvikler udvælgelsesmøder for kommuner, der skal udvælge use cases og publicerer også en KLIK-opgave til kommunen.

It-systemer der er foreslået tilføjet i FKI Potentiale tilføjes, med næste opdatering af data, når målbilledet er udredt. Ved behov for prioritering, prioriteres de it-systemer, hvor det vurderes, at integrationen til den fælleskommunale infrastruktur er vigtigst. Betydningen af infrastrukturen vurderes på baggrund af mængden af kommunale brugere, it-systemets kritikalitet, om it-systemet rummer borgersager eller ej, og systemets integrationer til andre systemer.

Spørgsmål eller kommentarer til it-systemets målbillede
Udvælgelsen af use cases foretages typisk af én kommune og afspejler derfor også kommunens anvendelse af it-systemet. Klik her for at hvilke use cases der er udvalgt for de it-systemer, der bliver tilføjet til FKI Potentiale.

Det skal bemærkes, at for it-systemer på rammeaftalen SKI 02.19 er målbilledet for it-systemets tilslutning til infrastrukturen specificeret af leverandøren i forbindelse med at de gav tilbud på rammeaftalen. Det skal yderligere bemærkes, at referencegruppen for forretning har hjulpet med udredning af målbilledet for en del af de it-systemer, som er foreslået tilføjet ved lanceringen af FKI Potentiale i oktober 2023.

Har du spørgsmål eller kommentarer til udvalget af use cases på et specifikt it-system, kan du skrive til infrastruktur@kombit.dk.

Sådan anmoder du om at et it-system tilføjes til FKI Potentiale
Alle kommuner kan anmode om at it-systemer tilføjes til FKI Potentiale. Kommunen der anmoder om at et it-system tilføjes, vil blive bedt om at udvælge de use cases, som it-systemet understøtter.

Inden anmodningen, bør du tjekke oversigten over de it-systemer, der er klar til eller afventer at blive tilføjet i FKI Potentiale. Hvis it-systemet du ønsker tilføjet allerede fremgår, behøver du ikke at foreslå it-systemet. Overvej også gerne om der i oversigten er it-systemer, som du mener svarer til det it-system, som du vil anmode om at få tilføjet. Klik her for at tilgå oversigten.

Klik her for at tilgå den formular du skal bruge, hvis du vil anmode om, at et it-system tilføjes til FKI Potentiale.

 

Samarbejde med OS2Kitos om autoritativ liste

OS2Kitos og KOMBIT samarbejder om at etablere en fælleskommunal autoritativ liste over it-systemer. Hidtil har navngivningen været forskellig på tværs af forskellige løsninger, så selvom der måske er tale om samme it-system, er det vanskeligt at gennemskue både for den enkelte kommune, og på tværs af kommunerne. Den 30. april gik den autoritative liste live, og du kan læse nyheden her. 

Hvad opnår kommunerne ved den fælles entydig navngivning? 

  • Det bliver lettere at genfinde it-systemer på tværs af kommunens eget systemoverblik fx i OS2Kitos, Fælleskommunalt Administrationsmodul (ADM) og Infrastrukturen i tal. 

  • Det effektiviserer styring og administration af egen it-systemportefølje.  

  • Det giver grundlag for at kommunerne kan samarbejde om leverandørdialog, -styring og håndhævelse af krav om integration til infrastrukturen og styrker herved også kommunernes forhandlingsposition.  

  • Kommunens kortlægning af hvilke it-systemer de anvender/ikke anvender til FKI Potentiale kan minimeres, da KOMBIT kan basere sig på data fra Administrationsmodulet.  

  • KOMBIT kan effektivt og med højere datakvalitet opgøre data og nøgletal i Infrastrukturen i tal (FKI Potentiale og FKI Forbrug). 

Nedenfor kan du se en illustration af samarbejdet, og den effekt det giver, og du kan i de nedenstående emnefelter (accordions) folde ud, og læse mere i dybden om de respektive dele af processen.

Her er alt, hvad du skal vide om den autoritative liste

OS2Kitos er master og holder den fælleskommunale autoritative liste over it-systemer. Så alle ændringer skal ske i OS2Kitos. Ændringer kan fx være: 

  • Ændring i navnet på et it-system  

  • Ændringer i ejerforholdet til it-systemet fx ændringer af hvem der er rettighedshaver og hvem der er leverandør til it-systemet 

  • Tilføjelser af it-systemer 

  • Sletning af it-systemer 

Kommuner, kommunernes it-leverandører og KOMBIT kan anmode om ændringer til den fælleskommunale autoritative liste over it-systemer i OS2Kitos. Det sker helt konkret ved at downloade, udfylde og sende følgende excel-arket "Skabelon til indberetning_af_it-systemer december 2023.xlsx", som du finder via linket her til info@kitos.dk.

Ved at få tilbagemeldinger fra kommuner og leverandører, arbejder OS2Kitos og KOMBIT med stille og roligt at optimere datakvaliteten.  

Når OS2Kitos-sekretariatet modtager anmodningen, indhenter sekretariatet nødvendige oplysninger og tager stilling til, om ændringen skal gennemføres i OS2Kitos. Afsenderen får altid besked på mail om udfaldet af OS2Kitos-sekretariatets vurdering. OS2Kitos-sekretariatet tilstræber at gennemføre rettelser hurtigst muligt. Ved store mængder rettelser eller uklarhed om navngivningen, vil sekretariatet oplyse et tidsperspektiv for rettelsen. Opstår der uenighed inddrages Kvalitetssikringsudvalget.  

En gang i døgnet (ved midnat) overføres opdaterede data fra OS2Kitos til Fælleskommunalt Administrationsmodul. Så når ændringen er gennemført i OS2Kitos, kan der gå op til et døgn, før ændringen slår igennem i Administrationsmodulet.  

Det er leverandøren, der opmærker egne it-systeminstanser med it-system i Administrationsmodulet. Ligesom leverandøren skal opdatere opmærkningen, når der sker ændringer fx i navngivningen af et it-system.  

Opmærkningen sker i Fælleskommunalt Administrationsmodul under it-system og fanen ”Stamdata og via feltet ”Logisk it-system”. Her findes drop-down med leverandørens it-systemer fra den fælleskommunale autoritative liste over it-systemer baseret på data fra OS2Kitos. Opmærkningen skal først og fremmest ske i produktionsmiljøet, men opmærkning i testmiljøet, ExtTest, er også en god ide.

KOMBIT hjælper leverandørerne med opmærkningen i det omfang det er muligt. Det gør vi så længe arbejdsgangene relateret til opmærkningen er manuelle og leverandøren derfor ikke får besked, når opmærkningen mangler eller skal opdateres. Ændringer i den fælleskommunale liste slår igennem i Administrationsmodulet fremadrettet, så eksisterende opmærkninger skal rettes manuelt, før ændringer fx i it-systemets navn slår igennem.  

KOMBIT følger systematisk op og identificerer manglende opmærkning og behov for at opdatere opmærkningen, fordi der er sket ændringer i den fælleskommunale autoritative liste over it-systemer. Endeligt vil KOMBIT invitere leverandører, der har mange it-systeminstanser i Administrationsmodulet, og hvor der er tvivl om navngivning af it-systemer, til dialog og møde.   

KOMBIT gør på sigt feltet ”Logisk it-system” i Administrationsmodulet obligatorisk. Når feltet bliver obligatorisk, vil leverandøren skulle tage stilling til opmærkningen med it-system, når der skal rettes i data om it-systeminstansen fx ved udskiftning af certifikat.  

Leverandøren skal opmærke it-systeminstanser i Fælleskommunal Administrationsmodul med it-system og sørge for, at opmærkningen opdateres, når der sker ændringer i listen over fælleskommunale autoritative liste over it-systemer, fx ændring i navngivning eller når it-systemer tilføjes eller slettes.  

Kommunerne, OS2Kitos og KOMBIT opfordrer leverandøren til at være stringent i navngivningen af egne it-systemer, fx på tværs af kontrakt, databehandleraftaler, serviceaftaler, fakturaer, på leverandørens hjemmeside og i salgsmateriale. Herved understøtter leverandøren aktivt, at kommunerne effektivt kan styre og administrere deres systemportefølje.  

Giv besked på info@kitos.dk, hvis der sker ændringer i it-systemets navn og/eller ejerforhold på it-systemet. 

  • I skal gøre som I plejer at gøre i OS2Kitos eller jeres lokale systemoverblik, når der sker ændringer relateret til it-system, dvs. sletning, tilføjelse eller rettelse af it-system. 

  • I skal være opmærksomme på, og forholde jer til, leverandørens navngivning af it-system. 

  • I skal give besked til OS2Kitos info@kitos.dk eller KOMBIT infrastruktur@kombit.dk, når I bliver opmærksomme på uensartet eller uhensigtsmæssig navngivning. 

  • I skal hjælpe med at sikre fælles entydig navngivning af it-systemer ved at efterspørge dette hos jeres it-leverandører. 

Hvis der opstår uenighed om navngivningen af et it-system, har Kitos og KOMBIT i samarbejdet nedsat en tværgående gruppeKvalitetssikringsudvalget - der kan skabe afklaring. Udvalget er netop etableret og består af Frederiksberg, Kolding, Lyngby-Taarbæk og Aalborg Kommune, OS2Kitos og KOMBIT og skal bl.a. være med til at: 

  • Drøfte og udarbejde principper for god, entydig og fælles navngivning, der tilgodeser og afbalancerer de forskellige behov og hensyn der er på tværs.

  • Beslutte navngivning, når kommune og leverandør eller kommunerne imellem er uenige.

  • Rydde op og optimere navngivning af logiske it-systemer.

  • Gøre opmærksom på indsatser, der er nødvendige for, at kommunerne kan realisere værdien af den fælleskommunale autoritative liste over logiske it-systemer.

  • Varetage governance.

 

Har du spørgsmål?

Har du noget, du mangler svar på, så skriv til infrastruktur@KOMBIT.dk.