Gå til hovedindhold

Din sikre vej fra idé til idriftsættelse

startup
Find den rigtige integration
overview
Få aftalerne på plads
checklist
Tjek på tjeklisten

For at få det optimale ud af infrastrukturen, er det vigtigt at du får en god og grundlæggende forståelse af produkterne – eller “integrationerne”, som vi kalder dem – i infrastrukturen. Så kan du nemlig vælge lige netop den integration, som giver størst værdi til din forretning. 

Tag også et kig på vores cases fra kommuner og leverandører, der synliggører, hvordan de specifikke integrationer kan bruges på forskellige måder til at berige data og processer - til gavn for din forretning.

For at få hul igennem til den fælleskommunale infrastruktur, er det vigtigt at formalia kommer på plads. Der er derfor en række aftaler og forudsætninger, som skal være på plads, inden jeres udviklere kan kaste sig over kodningen.

Læs mere om de generelle vilkår og forudsætninger for at bruge infrastrukturen her.

Når du har fundet din(e) integration(er), og aftalerne er faldet på plads, er der kun ganske få udeståender, før du trygt kan sende opgaven videre til jeres udviklere og testere.

Vi har prøvet at lave en generel huskeliste, der er gældende for så mange af vores integrationer som muligt. Læs tjeklisten her.

support
Verificer vilkår og betingelser
documentation
Gennemgå dokumentation
development
Udvikling og test

Når du skal benytte infrastrukturen, er der en række juridiske såvel som praktiske forhold, som skal være på plads. På de sider som præsenterer de enkelte integrationer, kan du læse mere om, hvilke specifikke juridiske eller tekniske betingelser, som gør sig gældende for denne specifikke integration. Det er en god ide at verificere, at du har alle forudsætningerne på plads, inden du graver dig alt for dybt ned i dokumentationen og det praktiske udviklingsarbejde.

Vi arbejder hele tiden på at lave den bedst mulige dokumentation, som skal hjælpe dig sikkert igennem udviklingen op mod vores integrationer, så det hele fungerer som det skal, når du er færdig med at kode. Vi vil derfor også opfordre dig til at stifte nærmere bekendtskab med dokumentationen for den/de integrationer, du vil arbejde med, inden du går i gang med at udvikle og teste.

Du finder dokumentationen inde på integrationssiden, hvor du kan downloade dokumentationspakken.

Når du ved, at forudsætningerne er på plads, og hvor i dokumentationen du finder de informationer, som du får brug for, når du skal udvikle og teste, så er det med at komme i gang. Når du nærmer dig teststadiet, er det en god idé at læse vores retningslinjer for eksternt testmiljø, så du er sikker på, at du overholder regler og normer for testmiljøet.

Vi anbefaler dig også at besøge vores hovedside for test, hvor du kan læse mere om dine muligheder for at teste.

Til at hjælpe dig på vej med udviklingen, har vi desuden udarbejdet en række 'Kom godt i gang'-vejledninger, som du kan bruge i dit arbejde med at integrere med infrastrukturen.

drift
Hvilke integrationer bruger I?
subscription
Tegn de rigtige abonnementer
chain
Få styr på Kædeansvar

Der er mange forskellige måder at benytte den fælleskommunale infrastruktur på. Nogle bruger kun en enkelte integration, mens andre bruger en lang række af de integrationer, som stilles til rådighed.

Uanset, om du tilhører den ene gruppe eller den anden - eller om du er et eller andet sted midt imellem - så kan vi kun opfordre dig til at skabe dig et godt overblik over, hvilke integrationer i bruger i din butik, så I kan følge med i, hvilke afhængigheder det skaber, og hvordan I skal forholde jer til servicevinduer og eventuelle udfald på infrastrukturen.

Nu ved du jo allerede præcis, hvilke integrationer I bruger i din butik. Så kan du lige så kan du med fordel tilmelde dig de notifikationerne for de integrationer, som i benytter.

Du kan tilmelde dig notifikationerne for alle de forskellige integrationer, nyheder og servicevinduer her. 

Jo flere aktører, som kommer ind over et teknisk setup, jo sværere bliver det oftest at finde frem til den bagvedliggende årsag, når noget ikke virker helt, som det skal. Vi har derfor udviklet et koncept, som vi kalder "kædeansvar". Kædeansvaret hjælper alle involverede parter til at finde eventuelle fejl, og få dem løst hurtigst muligt - uden at det bliver til gene for brugerne. 

Bliv klogere på kædeansvars-konceptet her.

Spørgsmål / Udvikling og test

Grundtanken bag brugen af Digitaliseringskataloget udmøntes i den proces, eller rejse, vi har valgt at kalde: Fra idé til idriftsættelse.

Rejsen med at benytte den fælleskommunale infrastruktur starter i jeres forretning. I Digitaliseringskataloget har vi valgt at farve de informationer, som henvender sig direkte til forretningen, røde. Vi har også samlet de informationer som er vigtigst for dig på siden Forretning.

Næste step på din rejse er at udvikle og teste op mod infrastrukturen. Det er blandt andet her, du finder tekniske beskrivelser, dokumentationspakker samt hjælp til test og support til udvikling. Når indholdet handler om udvikling og test, har vi givet det en gul farve. Vi har også samlet de informationer, som er vigtigst for dig på siden Udvikling og test.

Når der er hul igennem til infrastrukturen, kommer det lange seje træk med drift. Vi har samlet de informationer, som knytter sig til driften under en grøn farve. Nu kan jeres driftsansvarlige tage over og med fordel benytte de informationer, som findes under Drift.

Med andre ord, så har vi forsøgt at gøre det lettere for dig at overskue, hvilke informationer som henvender sig direkte til dig og hvordan din færd ser ud, når du skal have koblet dit system på kommunernes fælles infrastruktur.

Læs mere under: Din proces - fra idé til idriftsættelse

Kontakt og support - Serviceplatformen

Helpdesk og indrapportering af fejl
Tlf.: 8987 2137  (hverdage kl. 06:00-18:00)
Mail: helpdesk@serviceplatformen.dk for generelle spørgsmål, spørgsmål til praktisk anvendelse eller indrapportering af fejl på Serviceplatformen.

Hvis du har behov for teknisk hjælp eller support, har du mulighed for at se og bestille supportydelser her.

Kontakt og support - Støttesystemerne

(Fælleskommunal Adgangsstyring, Fælleskommunal Beskedfordeler, Fælleskommunalt Klassifikationssystem, Fælleskommunalt Organisationssystem, Fælleskommunalt Sags- og Dokumentindeks, Fælleskommunalt Ydelsesindeks og Fælleskommunalt Organisationssynkroniseringssystem)

Helpdesk og indrapportering af fejl
Tlf.: 4460 2160 (hverdage kl. 06:00-18:00)
Mail: sts-support@kmd.dk for generelle spørgsmål, spørgsmål til praktisk anvendelse eller indrapportering af fejl.

Hvis du har behov for teknisk hjælp eller support, har du mulighed for at se og bestille supportydelser her.

En Serviceaftale er den aftale, som indgås mellem en myndighed og en it-leverandør om, at leverandøren må benytte en service til at understøtte den givne myndighed med data eller funktion via den fælleskommunale infrastruktur.

Serviceaftalen er dermed også leverandørens adgangskort, hver gang it-systemet foretager et kald til en given service på infrastrukturen.

Læs mere om brugen af Serviceaftaler og øvrige vilkår for brugen af den fælleskommunale infrastruktur under Generelle vilkår og betingelser.

Når man arbejder med infrastrukturen, kan der også forekomme afhængigheder imellem forskellige integrationer i kataloget.

Helt generelt, skal man være oprettet i et fælleskommunale Administrationsmodul for at kunne oprette sit it-system, anmode om en serviceaftale og flere andre ting. Dermed bliver administrationsmodulet en teknisk betingelse for, at du kan bruge integrationerne i den fælleskommunale infrastruktur.

Nogle integrationer er afhængige af, at der kan sendes eller modtages beskeder via Beskedfordeler. Dermed bliver Beskedfordeler en teknisk betingelse for, at du kan integrere til disse.

Læs mere om tekniske betingelser her

Kom godt i gang med infrastrukturen

Skal du integrere med den fælleskommunale infrastruktur for første gang? I vores nye serie 'Kom godt i gang', har vi udarbejdet en række trin-for-trin vejledninger, som du kan bruge, når du skal i gang med anvendelsen af infrastrukturen

FIND VEJLEDNING

Brug for hjælp?

Har du brug for hjælp, for at komme godt i gang- komme videre, eller komme i mål med at integrere til den fælleskommunale infrastruktur?

 

Så kan du med stor sandsynlighed finde den hjælp, du har brug for, under vores supportydelser.

GÅ TIL SUPPORTYDELSER