Gå til hovedindhold
Billede med ikon

SKI 02.19 og den fælleskommunale infrastruktur

Bliv klogere på de dele af den fælleskommunale infrastruktur, som kan købes på den nye SKI 02.19-rammeaftalen.

I august 2023 træder den nye SKI 02.19-rammeaftale i kraft, som afløser den nuværende SKI 02.19 rammeaftalen fra 2019.

Hvad er nyt i den nye SKI 02.19-rammeaftale fra 2023?

I den gamle SKI 02.19-rammeaftale fra 2019 har det været op til den enkelte leverandør at vurdere, hvilke integrationer, der er relevante i deres løsning. Har der fx været overlap mellem løsningens funktionalitet og integrationer på den fælleskommunale infrastruktur, har leverandøren været forpligtet til at ibrugtage integrationerne.

På den nye SKI 02.19 er der lagt op til, at det ikke længere er leverandøren, som vurderer hvilke integrationer, der er relevante. I stedet har KOMBIT i samarbejde med kommunerne og med afsæt i de ’usecases’, som SKI har udarbejdet til de enkelte ydelsesområder, vurderet hvilke integrationer, der er relevante på ydelsesområdet. Ydelsesområderne på den nye SKI 02.19 er:

  • Y05: Samfundsstruktur
  • Y10: Uddannelse og undervisning
  • Y14: Arbejdsmarked
  • Y20: Sundhed
  • Y24: Institutionstilbud (tidligere døbt ’dagtilbud’)
  • Y26: Social og omsorg
  • Y37: Miljø
  • Y38: Natur og klima
  • Y52: Fysisk planlægning og geodata
  • Y54: Ejendomme og byggeri
  • Y56: Energi- og vandforsyning
  • Y60: Personale [løn]
  • Y65: Kommunikation og dokumentation [ESDH]
  • Y67: Økonomi

På hvert ydelsesområde er der udarbejdet særlige usecases, som er tager udgangspunkt i systemernes arbejdsgange.

integrationspakker

En central ændring ved den nye rammeaftale er, at der bliver sat krav til integrationspakker (I-krav) i stedet for enkeltstående integrationer. De nye integrationspakker (I-1 til I-15) er udarbejdet med fokus på værdiskabelsen i kommunens system. Integrationspakkerne består af forretningsbærende integrationer og forudsætningsintegrationer, der er nødvendige for at understøtte den optimale integration for hver usecase på ydelsesområdet.

Yderligere er der formuleret integrationskriterier for hver integrationspakke (I-krav). Integrationskriterierne fungerer som en tjekliste for, hvad der kan forventes ift. leverandørens integrationsarbejde. Kommunerne kan med fordel kigge ned i integrationskriterierne, når de har dialog med leverandørerne på den nye SKI 02.19. 

I forlængelse af hver usecase er der konkretiseret hvilke I-krav, der er henholdsvis obligatoriske og supplerende (du finder listen nederst på siden i det interaktive element, du kan forstørre):  

  • De obligatoriske integrationer skal være inkluderet i servicen fra tidspunkt for idriftsættelsen af aftalen.
  • De supplerende integrationer kan tilbydes fra tidspunkt for idriftsættelsen af rammeaftalen, eller tilføjes som opdatering af sortiment i aftalens løbetid.
     

    Oversigt over de forudsætningsbærende integrationer under af hver integrationspakkerne

    SF0810 - sygehusophold

    Udstiller adviser om borgeres sygehusophold fra de regionale sygehuse til kommunale fagløsninger. Disse adviser er vigtige i den kommunale sagsbehandling, fx fordi en indlæggelse eller en udskrivning kan have betydning for stop eller start af kommunale ydelser.

    SF0830 – Sygesikringsudtræk

    Henter oplysninger om en borgers sygesikring og læge. Oplysningerne hentes fra kommunernes og regionernes system for praksissektoren.

    SF1320_A - CPR - Hændelser

    Tilvejebringer og videresender relevante personhændelser på CPRområdet for kommunale fagsystemer.

    SF1520 - CPR replika opslag

    Giver kommunernes fagsystemer mulighed for at fremsøge de personoplysninger, der er nødvendige for den kommunale sagsbehandling og forvaltningsvirksomhed.

    SF1525 - Persondata Samling Hent

    Giver kommunernes fagsystemer adgang til opslag af detaljerede personoplysninger, herunder historik, på en enkeltperson ud fra et CPR-nummer.

    SF1411_A - Hent Tillægsprocent

    Formålet med integrationen er at hente informationer om pensionisters pensionssag hos UDK.

    SF1411_B - Hent helbredsprocent

    Integrationen henter oplysninger om pensionisters kommunale helbredssag. Oplysningerne hentes i det kommunale pensionssystem.

    SF1411_D - Besked om tillægsprocent

    Integrationen giver mulighed for at abonnere på ændringer i pensionisters pensionssag hos UDK.

    SF 1470 - Sags- og Dokumentindekset

    Samler metadata om sager og dokumenter fra en lang række fagsystemer. Metadata udstilles via services til brug for andre systemer, der skal give borgere og medarbejdere i kommunen et overblik over sager og dokumenter om en borger eller en virksomhed.

    SF 1490 - Fælleskommunalt Ydelsesindeks

    Har til formål at opsamle metadata om bevilgede ydelser og økonomiske effektueringer fra en lang række fagsystemer. Disse udstilles via services til brug for andre fagsystemer, der skal give borgere og medarbejdere i kommunen et overblik over igangværende ydelser til en borger eller en virksomhed.

    SF 1500 - Fælleskommunalt Organisationssystem

    Er et system til håndtering af kommunens organisationsdata. Systemet udstiller korrekte og relevante informationer om medarbejdere og organisationer til fagsystemer, som derfor ikke selv behøver at vedligeholde disse data.

    SF1510 - Klassifikation

    Med integrationen kan anvendere hente opdaterede fælleskommunale klassifikationssystemer, fx KLE og kontoplanen. Integrationen leverer også klassifikationsbegrebernes UUID'er, som skal anvendes ifm. dataudveksling i den fælleskommunale infrastruktur. Anvendere kan også ind- og udlæse kommunens egne klassifikationssystemer og eventuelle egne udvidelser af fælleskommunale klassifikationssystemer.

    SF1511 - Sikkerhed – Hent token fra Context Handler

    Giver et brugervendt fagsystem mulighed for, at en slutbruger på én gang kan logge ind i alle fagsystemer, som er tilsluttet Context Handler. Herigennem sikrer integrationen, at brugeren har præcis de rettigheder til data og funktionalitet, som han eller hun er blevet tildelt i de respektive systemer. Integrationen er henvendt kommunale, brugervendte fagsystemer, dvs. systemer med en grænseflade for slutbrugere, som vil anvende single-sign-on (SSO). Integrationen indgår således i kommunens opsætning og implementering af den fælleskommunale sikkerhedsmodel for adgangsstyring for brugere.

    SF1590_A - Afsend økonomipostering

    Giver kommunale fagløsninger mulighed for at levere finansposteringer til kommunens bogføringssystem. En typisk anvendelse er, at fagløsningen har udstedt en ordre på at få foretaget en udbetaling via NemKonto, hvorefter fagløsningen sender finansposteringerne – dvs. bogføringsgrundlaget – for udbetalingen til bogføringssystemet.

    SF1590_B_01 - Afsend DebitorRegistrering
    SF1590_B_02 - Afsend DebitorForespørgsel
    SF1590_B_03 - Afsend DebitorIndbetaling

    Giver kommunale fagløsninger mulighed for at overdrage fordringer (mellemværende mellem borger og kommune) til det af kommunen valgte debitorsystem. Desuden kan debitorsystemet informere fagløsningen tilbage om indbetalinger og afskrivninger af de pågældende fordringer, samt advisere om statusskifte på debitorkonti i debitorsystemet. I forbindelse med at Gældstyrelsen tager PSRM (inddrivelsesløsning som erstatter EFI) i brug er integrationen tilpasset nye krav fra Gældstyrelsen. Det vil sige, at integrationen desuden sikrer, at debitorsystemet kan videresende fordringer fra kommunens debitorsystem til Gældstyrelsen til inddrivelse.

    SF1590_D - Afsend Faktura til Godkendelse

    Giver et fakturahåndteringssystem mulighed for at sende fakturaer til et kommunalt fagsystem til decentral kontrol og håndtering. Et fagsystems behandling af fakturainformation kendes også under termen fakturaudlån.

    SF1590_E - Afsend Betalingsanmodning til NemKonto

    Giver kommunale fagløsninger mulighed for at foretage udbetalinger via NemKonto. NemKonto understøtter komplette og ukomplette betalinger, som resulterer i en pengeoverførsel mellem betalers bankkonto og modtagers bankkonto.

    SF1690 - Jobcenter - Kontanthjælp Modtag jobcentersag
    SF1780 - Jobcenter - Kontanthjælp Send bevilling til jobcentersag
    SF2090 - Jobcenter SDP - Hændelser vedr. sygedagpengefravær til Jobcenter
    SF2093 - Jobcenter SDP - Afsend anmodning om forlængelse til jobcenter
    SF2095 - Jobcenter SDP - Afsend status på jobcentersag
    SF2096 - Jobcenter SDP - Opslag på sag og sagsresume

    Understøtter kommunens arbejdsgange og synkronisering af information mellem jobcenter-løsningerne til Kommunernes Ydelsessystem (KY) og Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD).

    SF1601 - Afsend post

    Integrationen gør det muligt for kommunale fagløsninger at afsende breve til borgere, virksomheder og myndigheder, enten via Digitaliseringsstyrelsens nye Digitale Post-løsning eller som fysisk brev via kommunens fjernprintløsning.

    SF1606 - Modtag post

    Formålet med integrationen er at et fagsystem kan modtage en meddelelse fra Digital Post. En meddelelse kan enten være et nyt brev, et videresendt brev eller et svar på et brev, der tidligere er fremsendt af en myndighed. En meddelelse kan sendes mellem borger, virksomheder og en myndighed på den ene side og en myndighed på den anden side.

    SF2900 - Fordelingskomponenten

    Fordelingskomponenten sikrer juridisk overdragelse af data mellem systemer inden for en myndighed eller mellem myndigheder med accept af modtager. Overdragelsen skal have et forretningsmæssigt formål. En myndighed defineres her som de myndigheder, der har adgang til at anvende Serviceplatformen.

     

Ønsker du at få det fulde overblik, kan du se nærmere på slideren nedenfor. Bemærk at du kan få teksten gjort større ved at sætte præsentationen til fuldskærmsvisning. Dette gør du ved at klikke på de tre prikker i højre hjørne. 

 

Farvel til klarmeldingskriteriet

I rammeaftale 02.19 SaaS-Cloud (2019) stilles der krav om, at leverandøren tilslutter sin løsning på aftalen til relevante integrationer i den fælleskommunale infrastruktur. Til at understøtte processen omkring anvendelse og opfyldelse af funktionalitet havde KOMBIT opstillet en række klarmeldingskriterier for hver af de integrationer, der er en del af SKIs rammeaftale 02.19 fra 2019.

Med den nye SKI 02.19-rammeaftale i 2023 vinker vi farvel til klarmeldingsprincippet, der var en fast del af rammeaftalen for 2019. Laver du derfor aftaler på den nye rammeaftale (2023) er der ikke længere krav om at du skal klarmelde dig via en pilotkommune. Bemærk at pilotkommuner fortsat spiller en væsentlig rolle i forbindelse med godkendelse af serviceaftaler og forretningsmæssige afklaringer. 

Hvad gør jeg, hvis jeg er på SKI-aftalen fra 2019?

SKI-rammeaftalen fra 2019 vil fortsat indeholde de samme uændrede krav som tidligere. Det vil dog ikke være muligt at indkøbe løsninger på denne rammeaftale, når den nye rammeaftale går i drift i august. Hvis du har spørgsmål vedr. SKI 02.19-rammeaftalen fra 2019 omkring fx klarmelding bedes du henvende dig til FKI@kombit.dk.

Hvor kan jeg finde mere viden om den nye SKI 02.19-aftale?

I Værktøjskassen til Infrastrukturen finder du alt det, du skal bruge som leverandør eller kommune. Her bliver du guidet til information, materiale og værktøjer i Digitaliseringskataloget, på kombit.dk eller i KL og KOMBITs Videncenter, der understøtter dit arbejde med den fælleskommunale infrastruktur.

Klik her for at gå til forsiden af Værktøjskassen til Infrastrukturen.

Værd særligt at fremhæve ved værktøjskassen for dig, der skal integrere op imod den nye SKI 02.19-aftale, er undersiden ’Handler og erfarer’. Her finder du en introduktion til alle kravene og samtidig en fremstilling af usecases: